The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Oktober 2021, Vol. 630
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
De tijd van vroeger en van nu
Hoe
ik op deze titel kwam zal door wat volgt duidelijk worden
De
reflexen van mijn vrouw zijn, nu ze 87 werd, niet meer zoals weleer,
de mijne trouwens evenmin, want de ouderdom komt niet alleen. Hij
brengt vervelende neven en nichtjes mee. Op zekere morgen stootte ze
haar koffie om. Je weet hoe het gaat, het was natuurlijk mijn schuld:
ik had haar maar geen kop moeten geven waarvan de onderkant kleiner
is dan de bovenkant. “Je moet een kop nemen met een loodrechte
rand, die staan steviger.”
De
les van de koffiekop en van het vlees en de bonen
Van
de omgestoten kop kun je veel leren, want voor ons lichaam geldt
precies hetzelfde. Het lichaam is energie. Er kan geen
scheidingsgrens worden getrokken tussen het lichaam en de geest.
Wat leert de koffiekop ons?
Dit is hoe het stapsgewijze gaat.
En zoals de Swami zei the body is more than flesh and bones. Het is energie. Als een lamp niet brandt, is ze misschien kapot. Het kan ook zijn dat er ergens een draad loszit.
De
geest
Er is een onnozele gewoonte, overgewaaid uit
Nederland, om het in Yogateksten over de “mind” te hebben
als ze de geest bedoelen. Er is helemaal niets mis met het
Nederlandse woord.
De verwerkelijking van dit feit vergt slechts tijd, de tijd die nodig is om de illusie of Maayaa te overwinnen of, zoals ik het in een vorig artikel stelde, om de draak te doden, die de weg naar binnen blokkeert. Als je deze alinea leest, wordt het duidelijk dat woorden te kort schieten.
Bidden
in oost en west
Biddende christenen, moslims, joden
enz. kijken naar boven.
ONBEKEND IS ONBEMIND
Wat
hebben ze ons wijsgemaakt?
In mijn kindertijd was
het protestantse Nederland in onze ogen des duivels. Ik herinner me
dat het zoontje van een Nederlands echtpaar dat naar België was
verhuisd naar onze school kwam. Het jongetje werd gepest en geslagen.
Men zei: “Het is een protestant. Hij is niet gedoopt.”
Alsof dat een misdaad was.
Het
verstand komt niet vóór de jaren
Swami Vivekananda zei: “Het is goed in een religie geboren te worden. Het is slecht erin te sterven.” Hij bedoelde dat men de beperkingen van de religie moet overstijgen en dat wegwijzers nooit de plaats zijn waar men heen moet. Swami Sivananda vroeg: “Kan iemand me zeggen tot welke religie God behoort?”
De
zondagmis
God is gewoon een staat die voorbij geloven gaat, zoals overduidelijk blijkt uit het hoogst wonderbare gedicht dat de Amsterdamse grafische kunstenaar, dichter en mysticus Johannes Luyken (1649-1712) meer dan driehonderd jaar geleden schreef.
De
Ziele betracht de Nabyheyt Godts
Ik
meenden oock de Godtheid woonde verre,
In
eenen troon, hoog boven maen en sterre,
En
heften menighmael mijn oogh
Met
diep verzuchten naer omhoogh.
Maar
toen ghy u belieften t’ openbaren,
Toen
sagh ick niets van boven nedervaren,
Maer
in den grond van mijn gemoet,
Daer
wiert het liefelijck en soet.
Daer
quamt ghy uyt der diepten uitwaerts dringen
En
als een bron mijn dorstigh hert bespringen,
Soo
dat ick u, o God, bevondt
Te
zijn den grondt van mijnen grondt.
Dies
ben ick bly, dat ghy, mijn hoogh beminden,
My
nader zijt dan al mijn naeste vrinden.
Was
nu alle ongelijckheijt voort
En
’t herte reyn gelijck het hoort,
Geen
hooghte, noch geen diepte zou ons scheyden,
Ick
smolt in Godt, mijn lief, wy wierden beyde
Eén
geest, één hemels vlees en bloedt,
De
wesentheyt van Godts gemoedt.
Dat
moet geschien. Och help, getrouwe Heere,
Dat
wy ons gantsch in uwen wille keeren.
Een kiertan
Krishna Krishna Moekoenda Janaardana Krishna Govinda Naaraayana Hare, Achyoetaananda Govinda Maadhava Satchidaananda Naaraayana Hare
Vertaling:
Krishna:
zwart, donker van kleur; zoals in de duisternis alle vormen
versmelten tot één homogene massa van zwartheid, zo
versmelt alles met Hem tot één homogene massa van
zaligheid.
Wat de wijzen zeiden
De grote wijze Kabier (Benares, veertiende eeuw) zegt in een vers:
Saath
samand kie masi karau, lekhani sab banaraa-i,
dhartie
sab kaagad karaun, ta-oe Hari goena likhyaa na jaa-i.
Al
maakte ik papier van de hele wereld
en
van alle woudbomen mijn pen,
al
maakte ik inkt van de zeven wereldzeeën,
maar
Hari’s glorie neerpennen kon ik niet.
Over het muskushert
Wat
Sadgoeroedev
Swami
Sivananda zei
(uit
zijn dichtbundel Adhyatma
Yoga)
FEEDBACK
vervolg
OMGEKEERDE HOUDINGEN
Het bloed in het lichaam valt door de zwaartekracht naar beneden, maar het moet dan de zwaartekracht overwinnen om de weg terug naar boven naar het hart en de longen te vinden. Dit kan beginnen falen met het stijgen der jaren. Er treden dan kwalen op, zoals aambeien en spatader. In het Vlaams worden deze aandoeningen speen en aderspat genoemd. Maar hoe je het ook noemt, de last en het ongemak blijven hetzelfde en de oplossing is simpel: keer het lichaam om. De zwaartekracht doet de rest.
Zegel van de omgekeerde houding-Viparieta Karanie Moedraa
Moedraa betekent ook zegel, verzegeling. Je verzegelt je energie ergens in het lichaam. Of je verzegelt je geest in een bepaalde staat.
Geef tot besluit de lendenstreek een goede massage
wordt voortgezet
HOE INDIA VAN ’S WERELDS HOOFDSTAD VAN HET ONDERWIJS NAAR DE DIEPTEN VAN ANALFABETISME GING
Bron:
Sahana Singh
Sahana
Singh is een ingenieur gespecialiseerd in waterzuiveringsproblemen en
Indiase geschiedenis, een uitgeefster en commentator.
I
Leren
was een belangrijke en gewijde taak
Bij de wijzen
werd gezocht naar “het materiële, het morele, het fysieke
en het spirituele, het vergankelijke en het blijvende”. Tijdens
dit proces werden belangrijke ontdekkingen gedaan op het gebied van
wetenschap, wiskunde en praktische toepassingen in de geneeskunde.
De
wouduniversiteiten van Oud India
Het Mahaabhaarata
geeft voorbeelden van beroemde Aashrams, zoals Naimisha, een
wouduniversiteit onder leiding van Shaunaka. Andere hermitages
vermeld in het epos waren die van Vyaasa, Vasishtha en Vishvaamitra.
Een hermitage nabij Koeroekshetra vermeldt twee vrouwelijke Rishis.
Onder Vyaasa’s beroemde discipelen waren
Soemantra,Vaisampayana, Jaimini, Paila en Soeka.
De
citadellen van geleerdheid verdeeld over India
Er
waren een verbijsterend aantal universiteiten verspreid over de hele
breedte en lengte van India. De oudste opgegraven tot nu is
Takshashila. Ze is gelegen in het huidige Pakistan in het Rawalpindi
District van de Punjab.
Praktische training was een belangrijk onderdeel van de universitaire studies
Nalanda, baken van geleerdheid voor studenten van ver en nabij
Debatteren, essentieel onderdeel van het onderwijs in oud India
Competitie en samenwerking tussen universiteiten
Wanneer wetenschappers, astronomen en mathematici regelrecht afstevenden op de Oejjaini Universiteit
wordt voortgezet
Het
inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda
Ananthanarayanan
vervolg
11
TRAINING
VAN DISCIPELEN
wordt voortgezet