The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Oktober 2014, Vol. 560
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
VIER
DINGEN OM OVER
TE MEDITEREN
Er
is genoeg op de wereld om
te
voorzien in ieders behoefte,
maar
niet in ieders hebzucht.
Gandhi,
geboren op 2 oktober,
een reden
om in dit oktobernummer
bij zijn
leven en werk stil te staan
Swami Sivananda zei dat je, om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven, elke dag zou moeten mediteren over vier dingen, namelijk het lijden, de dood, de glorie van God en het leven van de wijzen.
Het lijden spaart niemand op deze wereld. Toch zegt Patañjali in het tweede boek van de Yoga Soetra:
16. Het lijden dat nog moet komen kan worden vermeden.
17. De oorzaak van wat kan worden vermeden is de vereenzelviging van de Ziener met het geziene.
De tweede meditatie is over de dood.
Het derde ding om over te mediteren, is de glorie van God.
Deze wonderbare vierde meditatie vind je in dit nummer geïllustreerd met de woorden van de Shvetaashvataropanishad.
De vierde meditatie is over de wijzen. Ze hebben geworsteld met dezelfde problemen. Hoe hebben zij de moeilijkheden overwonnen? Ik illustreerde deze meditatie in dit nummer met een glimp van het leven en het werk van Gandhi.
DE MAHAATMAA
Een
buitengewoon mens
Mahaa
betekent: groot. Aatmaa
betekent: Zelf. We zeggen: ikzelf, jijzelf, zijzelf, wijzelf enz. Met
Zelf wordt dan ook bedoeld de zelfheid van de dingen, dat wat ons
allen verbindt, zoals de bloemen in een bloemenkrans of de kralen aan
een snoer of zoals de parels in een halsketting worden bijeen
gehouden door één zelfde draad. In het Sanskrit heeft
men het dan ook over Soetraatman,
de Draadziel.
Brief
van Gandhi aan Hitler
As
in Wardha,
24 december 1940
Brief
van Gandhi aan Leo Tolstoj (1828-1910)
10.11.1909
Gandhi’s
burgerlijke ongehoorzaamheid
De
brief van Gandhi aan Lord Irwin
Die jonge vriend was ene Reginald Reynolds, een Britse Quaker. Hij overhandigde de brief aan Lord Irwin, die juist terugkeerde van een polomatch.
Na het grote succes van de zoutmars besloot Lord Irwin Gandhi toch te ontmoeten in een Ronde Tafel Conferentie.
De
zelfgenoegzaamheid van de Britten
Kinnoch
tijdens die Ronde Tafel Conferentie: “Met alle respect, meneer
Gandhi, zonder Brits bestuur vervalt dit land tot chaos.”
Gandhi: “Meneer Kinnoch, ik vraag u te aanvaarden dat er geen volk op aarde is dat niet de voorkeur geeft aan zijn eigen slechte regering boven een goede regering van een buitenlandse macht.”
Winston Churchills reactie: “...het misselijk makende en vernederende schouwspel van de ooit inwendige-tempel-advocaat, nu rebelse fakir, die halfnaakt de treden van het paleis van de onderkoning bestijgt om op gelijke voet te onderhandelen met de vertegenwoordiger van de Koning Keizer.”
Een
ander geluid: Edward R. Murrow tijdens de crematie van Gandhi
Het
grote eerbetoon vandaag betreft een man die stierf zoals hij leefde:
een eenvoudig man zonder rijkdom, zonder officiële titels of
ambt. Mahatma Gandhi was geen bevelhebber van grote legers noch
heerste hij over uitgestrekte gebieden. Hij kon zich niet beroemen op
wetenschappelijke prestaties of artistieke gaven. Toch hebben mensen,
regeringen en dignitarissen van over de hele wereld, de handen in
elkaar geslagen om eer te bewijzen aan deze kleine bruine man in een
lendendoek die het land naar de vrijheid leidde. Met de woorden van
Generaal George C. Marshal, de Amerikaanse staatssecretaris: “Mahatma
Gandhi werd de stem van het geweten van de hele mensheid.” En
Einstein voegde eraan toe: “Komende generaties zullen moeilijk
kunnen geloven dat een man als hij in vlees en bloed op aarde heeft
gelopen.”
EKO
DEVAH SARVA
BHOETESHOE GOEDHAH
Lezers
geven me soms huiswerk. Ik draag het op aan Goeroedev Swami
Sivananda.
Een
lezer schrijft dat hij geraakt was door Swami Sivananda’s lied
Song
of Upanishads (lied nr. 8 op
CD nr. 4). Hij zou graag weten uit welke Oepanishad
de zin Eko
devah sarvabhoeteshoe
goedhah komt. Ekah
betekent: één;
devah
betekent: God.
De klankwisseling heet sandhi: ekah dat eko wordt: de stemhebbende d van devah verandert de stemloze uitgang van ekah in een stemhebbende o. Devah blijft ongewijzigd: de stemloze s van sarva laat de stemloze uitgang van devah ongemoeid. Dit zijn de regels van de welluidendheid en de uitspreekbaarheid. Na de studie van het devanaagarie (Sanskrit alfabet) zijn dit de eerste regels die moeten worden geleerd in de cursus Sanskrit. Dergelijke klankwisselingen zijn er ook in het Nederlands. Het verschil is dat ze in het Sanskrit ook worden geschreven.
Goedhah betekent verborgen. Ekah, devah en goedhah staan in dezelfde naamval, wat je ziet aan de uitgang, namelijk de nominatief of het onderwerp van de zin. Ze zijn dus aan elkaar gelijk: God is één en Hij is verborgen. Dit is de letterlijke betekenis. Een werkwoord is in deze zin in het Sanskrit niet nodig, maar we moeten hem wel vertalen met gebruik van een werkwoord.
Waar is Hij verborgen? Sarvabhoeteshoe: in alle (sarva) wezens. Sarva is een woord dat welbekend is bij Yogabeoefenaars. Een van de bekendste aasanas of Yogahoudingen draagt namelijk sarva in haar naam: Sarvaangaasana, de uitstekende Alle-delenhouding.
Om nu te antwoorden op de vraag naar de herkomst van de zin, hij komt uit vers 11 van het zesde hoofdstuk van de Shvetaashvataropanishad.
MATSYAASANA - VISHOUDING
Tegenhouding
Matsyaasana
is de tegenhouding van de omgekeerde houdingen Sarvaangaasana
of Alle-delenhouding en Hal-aasana
of Ploeghouding. In deze omgekeerde houdingen wordt de kin stevig
tegen het borstbeen gedrukt, wordt de keel samengedrukt en de nek
uitgerekt. In de Vishouding wordt de keel uitgerekt en de nek
samengedrukt.
Uitvoering
Variatie
Vanwaar
de naam?
Positie
van de benen in de Lotushouding
Geef
eigenaarschap op
Pandit
Ram met zijn derde vrouw
Socrates
en een paard
LIEDEREN VAN TOEKAARAAMA