The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Mei 2022, Vol. 637
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
EEN WOORD VAN AANMOEDIGINGD.H.N.
Bis:
hetzelfde liedje immer weer
Iets wat Goeroedev Swami
Sivananda in toepassing bracht en vaak genoeg schreef, zong en zei,
was: “D.I.N.!” Hij bedoelde: “Do It Now! Doe Het
Nu!” En niet: “Doe het nooit.” Toch hebben velen
dát ervan gemaakt.
Een
groot geheim
Hier speelt een groot en belangrijk geheim een hoofdrol. En dat is, om het in gewone mensentaal te zeggen: graag doen. In het Sanskrit heeft men daar een mooi woord
voor: bhakti of devotie.
Deugden vallen niet uit de lucht
Een gave als bhakti valt niet uit de lucht.
Japa of de herhaling van de naam van de Ultieme Werkelijkheid wordt Japa Yoga genoemd. Mijn dag begint daar al vele jaren mee: mijn eerste bezigheid is een uur Mantra Japa, herhaling van een Mantra of mystieke meditatieformule.
In kiertan is er een voorzanger. Wat hij of zij zingt, wordt door de groep herhaald op dezelfde toonhoogte en tegen dezelfde snelheid. Dan kan de extase zich manifesteren. Dit werkt heel bevrijdend en opent en zuivert het hart. Swami Sivananda was er een groot voorstander van. Men noemde hem de Kiertansamraat, de keizer van kiertan. Wij leerden het in het begin van de jaren zestig met een lp van Swami Vishnoedevanda. We leerden het terdege van Swami Satchidananda in mei 1966. Soms was hij tot één uur ’s nachts met ons bezig. En we leerden het meest van al van Swami Chidananda.
Om de Kiertans en de Bhajans (spirituele liederen met een inhoud, die verhalend, vermanend, filosofisch enz. kan zijn) te kunnen begrijpen, liet ik me toen ik al enkele jaren gepensioneerd was, inschrijven in de faculteit Indologie van de universiteit van Gent voor de studie van Sanskrit en Hindi. De cursus duurde vier jaar en vergde elke dag toch enkele uren studie. Ik voelde me heel prettig onder het jonge volk.
De geest verzinnebeeld
Tussen
de oren
Mensen worden soms naar de Yogales gestuurd
door hun arts, vaak met moeilijkheden waarvan men niet echt de
oorzaak kent en waarvan men niet weet of ze moeten worden aangepakt
met geneesmiddelen of met een andere benadering.
Nistraigoenyo bhavaarjoena. Wees jij zonder die drie goenas, O Arjoena.
Geluk
Een
wijze zei: “Het
geheim van het geluk is een slecht geheugen.” Enkele
dagen later zei hij tegen dezelfde discipel: “Het
geheim van het geluk is een goed geheugen.” De
discipel wees hem op de tegenspraak. De wijze antwoordde: “Toen
ik je zei dat het geheim van het geluk een slecht geheugen is, was je
je juist komen beklagen over onrecht dat je door iemand was
aangedaan. Je voelde je heel ongelukkig. Had je het onrecht
onmiddellijk vergeten, dan had het je geluk niet verstoord. Vandaag
zei ik dat het geheim van het geluk een goed geheugen is, want ik zag
dat je de essentie van mijn onderricht vergat en dat je je weer
helemaal vereenzelvigt met dit vergankelijke lichaam en met deze
rusteloze geest. Herinner je altijd wie je in wezen bent, je zult dan
altijd gelukkig zijn.”
Jezus had het niet over geluk, maar over zaligheid. Hij zei: “Zalig de armen van geest.” Een arme van geest is iemand die van niets of niemand voelt: “Dit is van mij.” Boeddha noemde het begeerteloosheid.
Shankara
In
mei wordt de geboorte van de grote wijze en filosoof Shankara
(Shankara
Jayanti)
gevierd. Ik vertaalde daarover dan ook twee artikels, het ene van
Swami Sivananda, het andere van Swami Chidananda.
Shankara
is de stichter van de orde van Swamis waartoe ook Swami Sivananda
behoorde. Laat ik het eerste vers van Shankara’s
Vivekachoedaamani
vertalen en opdragen aan Sadgoeroedev Swami Sivananda:
Sarva
vedaanta siddhaantagocharam tamagocharam
Govindam
paramaanandam sadgoeroem pranatosmyaham.
Ik
onderwerp me aan mijn Sadgoeroe Govinda (naam van zijn Goeroe en ook
een van de Sanskrit namen van God, die herder betekent), belichaming
van de hoogste zaligheid, die buiten het bereik van de geest en de
spraak ligt en die het doel is van de Vedaantische waarheden.
OPBOUW
VAN EEN OEFENSCHEMA
PAVANAMOEKTAASANA-HOUDING VAN
DE BEVRIJDE WIND
De
naam
Pavana betekent wind; moekta betekent bevrijd,
verlost.
De techniek
Het effect
SHANKARA JAYANTI
Swami Sivananda
“Religie is verwerkelijking.
Sarvaatmakoham
sarvoham sarvatietohamadvayah
Kevalakhandabodhoham
aanandoham nirantarah.
Ik ben het Zelf van allen. Ik ben het alles. Ik ben het alles overstijgende. Ik ben één zonder weerga. Ik ben absoluut oneindig Bewustzijn. Ik ben heel en al zaligheid.
SHANKARA JAYANTI
Swami Chidananda
Deze week vieren wij de jayanti (verjaardag) van Aadi Shankaraachaarya, een van de grootste Zelfverwerkelijkte wijzen en filosofen die onze wereld heeft voortgebracht. In een geest van verzaking en verwachting ging hij thuis weg op de prille leeftijd van acht jaar. Hij volbracht een ongelooflijke opdracht in een tijdspanne van maar enkele jaren en stierf in zijn tweeëndertigste jaar.
VERZEN
ALS MIDDEL
TEGEN DE ILLUSIE
Shankara
Verzaak,
O dwaas, je mateloze dorst
naar het vergaren van goud en
edelstenen;
wees tevreden met wat komt
door daden gesteld
in vorige levens.
Geef je geest aan rechtvaardigheid
en
kies onthechting als je wet.
AAYOERVEDA, ELEMENTEN EN HUN EIGENSCHAPPEN
Luc Bael
vervolg
(2)
In het vorige artikel hebben we een inleiding
gegeven over aayoerveda en de filosofische oorsprong ervan
toegelicht. In dit artikel behandelen we twee fundamentele begrippen
uit de aayoerveda: goervaadi goenas (eigenschappen) en mahaabhoetas
(elementen).
1. Goervaadi goenas
2. Elementen
3. Eigenschappen van de elementen
Lucht (vaayoe)
Vuur (Tejas of Agni)
Water (jala of aapas)
Aarde (prithivie)
4. Elementen en doshas
wordt vervolgd
Het
inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda
Ananthanarayanan
vervolg
Er
was in feite geen tegenspraak tussen de twee verklaringen van de
Meester. Het feit is dat Swamiji in de vroege jaren van zijn missie
zijn discipelen heel zorgvuldig koos. In 1937 publiceerde Sivananda
de volgende vragenlijst, die door kandidaat zoekers moesten worden
ingevuld na diepe zelfanalyse:
1. Ben je bereid om dit lichaam en leven op te geven in de zaak van de Waarheid?
2. Wil je van Bhikshoe (aalmoezen) leven?
3. Besef je het belang van Karma Yoga?
4. Kun je elke omgang met je familie en vrienden doorsnijden?
5. Neem je Sannyaasa voor faam, Siddhis of om een lui leven te leiden of om Koendalinie op te wekken of voor Godverwerkelijking?
6. Heb je een echte, sterke Vairaagya?
7. Kun je het klimaat van deze plaats verdragen?
8. Welke verstervingen heb je tot nu toe beoefend?
9. Begrijp je echt de goochelarij van Maayaa?
10. Welke boeken heb je bestudeerd?
11. Heb je al Aasanas en Praanaayaama beoefend?
12. Hoe is je gezondheid en wat is je leeftijd?
13. Ben je naar hier gekomen op je eigen verantwoordelijkheid en mentale kracht?
14. Maak je enig kastenonderscheid?
15. Wat is je voornaamste doel om de wereld te verzaken?
16. Ben je bereid elke soort handenarbeid te doen?
wordt vervolgd