The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Januari 2014, Vol. 553
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
KARPERSPRONGEN
De
boog kan niet altijd gespannen staan
Op 14 januari
viert India feest. De feesten zijn er talrijk, maar ze hebben alle
een spirituele betekenis en ze willen de mensen altijd een hart onder
de riem steken. De hindoe feesten volgen de maankalender en vallen
dan ook ieder jaar op een andere datum. Het feest op 14 januari is de
uitzondering: het valt altijd op dezelfde dag, om de eenvoudige reden
dat het gebaseerd is op de zonnekalender.
De naam van het feest is Makara Sankraanti. Er is een Yogaasana of Yogahouding, die Makaraasana, Krokodilhouding, wordt genoemd, maar in Makara Sankraanti betekent makara steenbok. Steenbok is de naam van een van de twaalf raashis of constellaties van de zodiac of dierenriem.
Sankraanti betekent: overgang. Op 14 januari begint de zon immers aan haar noordelijke koers. Dit luidt de Indiase lente en het einde van de wintermoesson in. Het is een oogstfeest. Het wordt in heel India uitbundig gevierd, vooral op straat.
Makara
Sankraanti in het Mahaabhaarata
Makara
Sankraanti
komt ook ter sprake in de Mahaabhaarata-oorlog.
Bhieshma, de held uit het Mahaabhaarata,
werd verslagen door Arjoena. Het epos vertelt dat hij werd getroffen
door zoveel pijlen dat men nergens een vinger kon zetten zonder een
pijlwonde aan te raken. De pijlpunten die Bhieshma doorboorden
stonden op de grond. Bhieshma vroeg aan Arjoena om een steun voor
zijn hoofd en hij zei ook dat hij dorstig was. Arjoena schoot twee
pijlen onder Bhieshma’s nek, die elkaar kruisten. Hij schoot
ook een pijl in de grond en leste met het opspattende water de dorst
van Bhieshma. Op verzoek van Shrie Krishna gaf Bhieshma uitgebreide
instructies aan Yoedhishthira, de oudste van de Paandavas, die het
rijk zou moeten gaan regeren, over onder meer het dharma
of de plichten van de heerser. Bhieshma wachtte tot het ogenblik
gunstig was. Toen dat ogenblik gekomen was, vroeg hij toestemming aan
Shrie Krishna om zijn lichaam af te leggen. Dat gunstige ogenblik was
Makara Sankraanti.
Bhieshma wachtte er een maand lang op.
De hymne van de duizend Namen van de Aldoordringende
Hoe de dingen aan elkaar hangen
Een nieuw begin
Barbarij
Vijgenbladeren en andere kommer en kwel
Vrij van angst
Een zware last om dragen
Een andere koers
JAPA VAN OM
Een
veelbetekenend verschil
Wat filosofie betreft, is er
tussen India en het Westen een belangrijk verschil. Het Westen heeft
niet echt een filosofie, maar het heeft wel vele filosofen, die allen
hun eigen systeem hebben uitgedokterd. Hun filosofieën zijn dan
ook vooral conceptueel. Ze hebben met andere woorden betrekking op
hoe de dingen zouden moeten zijn. Hindoe India daarentegen heeft wel
degelijk goed afgelijnde filosofieën, die niet conceptueel maar
wel feitelijk zijn, dit wil zeggen dat ze alleen geïnteresseerd
zijn in hoe de dingen in werkelijkheid zijn.
Shaddarshanas
Drie
hindernissen en
drie methodes om
ze op te lossen
Hari
naa mile bin hirde shoeddha.
Je
kunt Hari (God) niet hebben als je hart niet rein is.
Japa van OM
CORRECT LEREN ADEMEN (9)
BHASTRIKA PRAANAAYAAMA
De
naam
Bhastrika betekent blaasbalg. Dat woord roept
vele herinneringen bij me op. In mijn kinderjaren woonde ik het
grootste gedeelte van de tijd bij mijn grootouders, de ouders van
mijn moeder. Een warmer nest kun je je moeilijk voorstellen. Ze
hadden een groot huis. Een grootoom, nonkel Fernand, de broer van
mijn grootmoeder, woonde bij hen in. Grootmoeder had beloofd voor hem
te zorgen als moeder er niet meer was. Nonkel Fernand was niet
getrouwd. Hij was mensenschuw, maar hij was een krak van een smid en
een grote kindervriend en paarden hadden voor hem geen geheimen. De
boeren kwamen ’s avonds om hun Brabantse trekpaarden te laten
beslaan, want nonkel Fernand werkte overdag in de brouwerij. Hij
besloeg er en verzorgde er al de paarden, maar na de oorlog deed de
moderne tijd zijn intrede en werden de paarden vervangen door
vrachtwagens. Nonkel Fernand verloor zijn werk, kreeg een maagzweer,
werd geopereerd en begon te drinken. Hij heeft zich uiteindelijk
doodgedronken. Van zijn eigen smidse kon hij niet leven en hij begon
ze te verwaarlozen.
Een
vraag
Laat ik eerst een vraag beatwoorden. Waarom
staat kapaalabhaati
niet bij de praanaayaamas,
maar bij de zuiveringsoefeningen? Het antwoord is eenvoudig.
Kapaalabhaati
is geen praanaayaama,
omdat de adem er niet wordt in ingehouden met moela
bandha
(samentrekken van de anus) en jaalandhara
bandha
(keel-borstklem).
Praanaayaama bestaat uit drie fasen. De Sanskrit termen zijn: poeraka, koembhaka en rechaka of inademen, inhouden en uitademen. Een koembha is een pot. Koembhaka betekent dat de longen worden gesloten als een pot.
Dit is bhastrika
VARNA
De term varna komt al voor in de Rig Veda. De kasten werden varna genoemd.
TOESPRAKEN IN DE VROEGE MORGEN DOOR SWAMI CHIDANANDA IN DE SAMADHI HALL VAN SWAMI SIVANANDA’S AASHRAM AAN DE GANGES
GEZELLEN TOT DE VERLICHTING
Het spirituele pad dat leidt naar echte vrede, eeuwigdurende vreugde, goddelijke volmaaktheid, verlichting en verlossing begint met sadvichaara, juist onderzoek naar het waarom van ons verblijf hier op aarde en naar wat dit ding is dat men het leven noemt. Onze aanwezigheid, ons zijn en doen op deze planeet wordt leven genoemd. Wat is dit leven? Met welk doel zijn we hier?
OVER ZELFKENNIS
Sadaashiva Brahmendra
Sadaashiva Brahmendra was een van India’s grootste wijzen. Hij was een van de belangrijkste componisten in de Carnatische muziek (Karnaataka Sangieta: Zuid-Indiase, klassieke, vocale muziek). Hij leefde in de zeventiende en achttiende eeuw in de Indiase deelstaat Tamil Naadoe. Hij schreef zijn liederen vooral in het Sanskrit.
Op
zekere dag zat hij te mediteren aan de Kaveri. Plots werd hij
overspoeld door een vloedgolf en zakte zijn lichaam weg in de modder.
Nadat het water was weggetrokken, ploegden de boeren het land. Plots
kwam er bloed uit de grond. De boeren verwijderden de aarde en vonden
Sadaashiva Brahmendra. Toen hij uit zijn meditatie kwam, zong hij een
lied dat we af en toe in de Satsang zingen Sarvam
Brahmamayam re re (O, O, alles is gemaakt van het Absolute
of alles is een belichaming van Brahman).
Er worden vele mirakelen aan hem toegeschreven.
Narayana
Een
lied van
Sadaashiva
Brahmendra
Sarvam
Brahmamayam re re
sarvam
Brahmamayam
Kim
vachanieyam kim avachanieyam
Kim
rachanieyam kim arachanieyam
Kim
pathanieyam kim apathanieyam
Kim
bhajanieyam kim abhajanieyam
Kim
boddhavyam kim abhoddavya
Kim
bhoktavyam kim abhoktavyam
Sarvatra
hamsa dhyaanam
Kartavyam
bho moekti nidhaanam
O,
dit alles is een verschijningsvorm
van
het Absolute.
Wat te
zeggen, wat niet te zeggen.
Wat
te schrijven, wat niet te schrijven.
Wat
te studeren, wat niet te studeren.
Wat
te vereren, wat niet te vereren.
Wat
te kennen, wat niet te kennen.
Wat
te ervaren, wat niet te ervaren.
Mediteer
overal en altijd over het Zelf.
Het
is de zetel van de verlossing.
GEDICHTEN VAN SWAMI SIVANANDA
Bedrieg niet
Roei luiheid uit
Wie
is een sannyaasin?
Een
sannyaasin is iemand
die
geen eigen portemonnee heeft,
maar
die functioneert op ieders portemonnee .
Hij
heeft zelf geen huis,
maar
hij woont in de huizen van allen.
Hij
heeft zelf geen auto,
maar
hij rijdt in ieders auto.
Hij
is de Koning der koningen.
zonder
portemonnee, schat, auto of huis.
Glorie
zij deze Koning van koningen.
Aanbeden
zij deze Keizer van keizers.
Moge
zijn zegen op jullie allen rusten.
LIEDEREN VAN TOEKAARAAMA
wordt voortgezet