The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, December 2020, Vol. 622
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
DE BHAGAVAD GIETAA, HET YOGABOEK BIJ UITSTEK
De
aanleiding
In
2014 stelde Narendra Modi, de eerste minister van India, in de
Algemene Vergadering van de Verenigde Naties voor om 21 juni uit te
roepen tot Internationale Yogadag. Dit werd zonder enige tegenstem
aangenomen. Het is alsof de hele wereld op Yoga zat te wachten. De
dag wordt met groeiend enthousiasme over heel de wereld gevierd. Modi
noemde Yoga “India’s geschenk aan de wereld”.
Het
Mahaabhaarata-epos
De Gietaa komt uit het
Mahaabhaarata,
letterlijk: Groot India. Er zijn twee soorten geschriften in India.
De eerste zijn de Vedas of Shroetis.
Dit betekent: wat we hebben gehoord. Dit is een geopenbaarde
wijsheid, die niet van menselijke oorsprong is. Andere schriften
worden Smriti
genoemd. Dit betekent: wat we ons herinneren.
18
Dat
18 intrigeerde me. Het Mahaabhaarata bestaat uit 18 boeken. De
Bhagavad Gietaa telt 18 hoofdstukken. De oorlog die het Mahaabhaarata
beschrijft, duurt 18 dagen. In de oorlog vechten 18 akshauhinies
(legerafdelingen). De 1 is hier God in zijn persoonlijke
verschijningsvorm of Avataara
(letterlijk: neerdaling).
8
is prakriti,
de natuur, die bestaat uit de vijf elementen, de geest, het intellect
en het ego. Dit zegt Krishna in
VII 4:
Aarde,
water, vuur, lucht, ether, de geest (manas), het intellect (boeddhi)
en het ego (ahamkaara; letterlijk ikmaker), aldus is Mijn natuur
(prakriti) achtvoudig verdeeld.
Dit betekent dat het
Mahaabhaarata de activiteiten van het goddelijke op deze aarde
beschrijft.
Vyaasa
Vyaasa
is de schrijver van het Mahaabhaarata. Hij was de zoon van
Satyavatie, die later werd uitgehuwelijkt aan koning Shantanoe. Ze
moest haar vader helpen en reizigers overzetten naar de andere oever.
Op zekere dag was haar klant de wijze Paraashara. Ze maakte in hem
iets wakker. Er was een touw gespannen over de rivier. Satyavatie
moest aan dat touw de overzetboot naar de andere oever trekken. De
wind had een gedeelte van haar sarie doen opwaaien. De wijze, wiens
lust was opgewekt door het schouwspel, vroeg haar hem ter wille te
zijn, maar ze weigerde, omdat de maagdelijkheid van jonge meisjes
belangrijk was in die tijd. De wijze beschikte evenwel over
bijzondere krachten. Hij zei haar dat haar maagdelijkheid
ongeschonden zou zijn. Ze had ook een vissengeur. De wijze beloofde
haar ook die geur te zullen vervangen door een geur van sandelhout.
Hij schiep een kunstmatig eiland en een kunstmatige mist en daarin
hadden ze gemeenschap en verwekte hij een kind. Dit was Vyaasa.
De
oorlog gaat beginnen
De krijgers blazen al op hun
schelphoorns en maken zich klaar voor de strijd. De opwinding stijgt.
Arjoena vraagt aan Krishna zijn strijdwagen tussen de twee legers te
plaatsen. Wat hij ziet, beneemt hem de adem. Ontzet zinkt hij neer,
laat zijn boog vallen en zegt: “Ik zal niet vechten.”
Krishna zegt hem dat dit niet kan. Arjoena heeft het leven van een
prins geleid en nu men een beroep op hem doet, weigert hij. Arjoena
kan niet verliezen: wint hij de oorlog dan wint hij de aarde, wordt
hij gedood dan wint hij de hemel. Arjoena stelt tal van vragen, maar
geeft zich dan over. In hoofdstuk II, vers 7 zegt hij:
Shishyasteham
shaadhi maam tvaam prapannam.
Ik
ben uw discipel, die u smeekt, onderricht me.
De
vraag is wat is die Yoga?
Krishna geeft in de Gietaa
drie definities van Yoga.
De
eerste twee komen voor in hoofdstuk II:
45.
De Vedas handelen over de drie eigenschappen (goenas). Wees jij
zonder die drie goenas, O Arjoena, vrij van de paren van
tegenstellingen, eeuwig verblijvend in sattva, vrij van verwerven en
behouden, gevestigd in het Zelf.
Samatvam Yoga oechyate, gelijkheid wordt Yoga genoemd. Is er iets gelijk in jou? Zeker niet je lichaam en ook niet je geest. Ze veranderen voortdurend. Dat wat je bent in wezen is altijd gelijk en daarin gegrondvest zijn, is Yoga. Elke handeling die je stelt vanuit dat gegrondvest zijn, is een volmaakte handeling.
Wat is Boeddhiyoga? Boeddhi is het intellect. Wie zijn intellect overstijgt is een Boeddha.
De hoofdzaak
Wie
het hele gebeuren vertelt
De blinde koning,
Dhritaraashtra, zit in zijn paleis samen met zijn raadsman Sanjaya,
die helderziend is. Hij hoort en ziet alles wat er op het slagveld
gebeurt.
Wat
is de Gietaa?
Vers 4 uit de Meditatie
over de Gietaa (Gietaadhyaa-nam):
De
Oepanishads zijn de koeien. De melker is de vreugde van de
koeherders. Arjoena is het kalf. De mens van grote intelligentie is
de genieter, de drinker. De melk is de grote nectar van de Gietaa.
Waarom houden mensen koeien? Voor hun melk. Wanneer geeft een koe melk? Als ze bij de stier is geweest en heeft gekalfd. Als het kalf geboren is, toont de boer het aan de koe. De liefde voor haar baby brengt de melkproductie in haar uier op gang. De melker is de vreugde van de koeherders, want ze hebben hun werk goed gedaan. De koeien werden niet gedood door wilde dieren en niet gestolen door veedieven.
Wat
betekent de naam Bhagavad Gietaa?
Het wordt vertaald
als Lied van de Heer. Maar dit is niet echt een vertaling. Bhagavat
betekent: bezitter van alle heerlijkheden.
De heerlijkheden van Bhagavaan zijn: gnyaana (wijsheid), vairaagya (onthechting), kierti (faam), aishvarya (weelde), shrie (voorspoed) en bala (kracht). Men ziet die heerlijkheden soms in mensen, maar daar zijn ze altijd maar tijdelijk en op één of andere manier toch bezoedeld.
De
mens schept God naar zijn beeld en gelijkenis
Als
men het heeft over de Heer vragen vrouwen soms met enige
verontwaardiging waarom God een man moet zijn en kleurlingen vragen
waarom God blank moet zijn.
KABIER
Een menselijke behoefte
Eén van mijn helden
Kabier: “Inkt noch papier raakte ik aan/ noch hield ik een pen in mijn hand./ De wijsheid van Vier Tijdvakken openbaarde ik met door mijn mond gesproken woorden.”
Niemand wordt als hindoe of moslim geboren
Zijn
inwijding
Kabier benaderde de beroemde heilige
Ramananda voor inwijding.
Toen Kabier zijn einde voelde naderen, verhuisde hij naar Maghar, een vervloekte stad: wie hier sterft gaat naar de hel. Kabier wilde dit kwalijk bijgeloof ontzenuwen.
In
India is heilig wat als heilig wordt vereerd
Hij
werd 120 jaar. Het dode lichaam was bedekt met een doek. Zijn
volgelingen twistten erover wat moest gebeuren. De moslims zeiden:
“Hij was een moslim. We moeten hem begraven.” De hindoes
zeiden: “Hij was een hindoe. We moeten hem cremeren.”
Toen ze het doek verwijderden, vonden ze een hoop lotusbloemen. De
moslims begroeven de helft, de hindoes cremeerden de andere helft.”
De historische feiten over het leven van Kabier zijn zeldzaam. De
legenden zijn talrijk.
Feedback
vervolg
Wat vooraf ging
In vorig nummer beschreef ik de evenwichtshoudingen. Ik wilde je hier nog graag een paar foto’s uit een publicatie uit 1963 meegeven. Ze werden genomen in het toenmalige stedelijk zwembad. De eerste is de Boomhouding-Vrikshaasana. De tweede is een pittige evenwichtshouding voor het jonge volk. Ze heet Houding van de teentop-Padaangoeshthaasana. Nuttig om te beoefenen als je nog jong en fit bent, maar niet geschikt om in groepsverband te geven. Je leerlingen zouden de moed kunnen verliezen.
BLOEDZUIVERENDE YOGAHOUDINGEN
De achterwaartse buigingen
Dandavatpranaama is een houding van overgave.
Krokodilhouding-Makaraasana
Soms valt het voor dat mensen moeilijk op hun buik kunnen liggen met het voorhoofd op de mat. In dat geval kunnen ze de kin in de handen leggen. De ellebogen staan tegen elkaar en de voorarmen staan loodrecht.
wordt voorgezet
Het
inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda
Ananthanarayanan
vervolg
9
EEN SEVA YAATRAA
wordt voortgezet