The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : mei 2008   Vol. 497

 

DE SLAPENDE DIAMANTHOUDING

De Slapende Diamanthouding is een van die Yogahoudingen die ik heel graag beoefen. De basis ervan is Vajraa-sana of Diamanthouding.

De Diamanthouding is eenvoudig. Ga zitten op de knieën, met de knieën samen en de grote tenen samen. Spreid de hielen en ga zitten op de binnenkant van de voeten. De handen liggen op de dijen. Hoofd en romp worden in één lijn gehouden.

De Diamanthouding is een zithouding, die het grote nut heeft dat ze de druk op de wervelkolom wegneemt. Ze zet wel de knieën onder sterke druk en is dan ook voor veel mensen te pijnlijk of zelfs onmogelijk. Toen ik met Yoga begon in mijn jonge jaren kon ik het ook niet zonder pijn en ik kon het maar even, maar ik heb geduldig en zonder overdrijving doorgezet en kan er nu moeiteloos in zitten.

Een familielid viel uit het raam. Een gebroken wervel genas vlot, maar een verschoven wervel zorgt al die jaren tot nu toe voor veel pijn en ongemak. Ik leerde haar in de Diamanthouding zitten met behulp van een bankje, dat hoog genoeg is om over de enkels te worden geplaatst. In die houding verdwijnt haar pijn. Zolang ze met gemak kan, en dat is na al die jaren soms al een heel geruime tijd, zit ze in de houding zonder bankje.

In de Slapende Diamanthouding leunt men vanuit de Diamanthouding achterover, zet de top van het hoofd op de grond en kruist de armen vóór de borst. Een minuut is een goede tijd om in de houding te blijven.

Het spreekt vanzelf dat een dergelijke Yogahouding langzaam en omzichtig moet worden opgebouwd. Hoe dat moet gebeuren, begin ik in dit nummer uit te leggen.         
1. Ga zitten op de knieën, met de knieën samen. Dijen, romp en hoofd vormen één lijn. Leun achterover zover je met gemak kunt. De handen worden op de dijen gehouden. Zorg ervoor dat je de hele tijd de dijen, hoofd en romp in één lijn houdt, dat wil zeggen dat het hoofd niet in de nek wordt gebogen en dat de romp niet wordt gekromd. Houd dit vol zolang je met gemak kunt. Blokkeer de adem niet, maar laat hem vrij. Blijf er hier en nu bij en ontspan zo goed mogelijk.
2. Leun achterover. Draag er zorg voor dat de dijen, de romp en het hoofd in één lijn blijven. Plaats de rechterhand op de rechterhiel. De linkerhand blijft op de linkerdij liggen.  
3. Doe daarna hetzelfde links.           
4. Zet beide handen op beide hielen.

Ga langzaam te werk, met regelmaat en zonder overdrijving. Met regelmaat bedoel ik dagelijks. Dit is het geheim van het succes. Denk niet dat als één minuut goed is twee minuten beter zijn. Dat is niet zo. Je knieën zullen pijn gaan doen. Als je zitvlak plots neerklapt in de oefening heb je zonder enige twijfel overdreven. Begin met een paar tellen. Drijf de tijd langzaam op. Doe de eerste dagen oefening 1. Word je hierin enigszins bedreven, doe dan ook oefeningen 2, 3 en 4.

Het is mogelijk dat je je weer bewust wordt van oude verstuikingen aan je enkels, van oude kwetsuren aan je knieën of van oud spierletsel. Maak je daarover geen zorgen, het ongemak verdwijnt na een tijd vanzelf. Ik spreek uit ervaring. In de Marine liep ik tijdens de training in het vechten met de bajonet op het geweer een ernstige enkelverstuiking op. Mijn enkel was enkele dagen dubbel zo dik. Toen ik drie jaar later begon met de Diamanthouding begon ik na een tijd de verstuiking weer te voelen. Maar ik zette rustig door en binnen een paar weken was mijn enkel zo goed als nieuw. Ik ben geboren met betonnen knieën. Het heeft me negen maanden geduldige oefening gekost om de Lotushouding (Padmaasana: de rechtervoet ligt op de linkerdij, de linkervoet ligt op de rechterdij) te leren, die ik nu vijftig jaar later nog altijd met gemak kan. Ik beoefen namelijk de Vishouding (Matsyaasana) in Lotushouding. Ik heb nooit mijn knieën geforceerd. Houd altijd Swami Satchidananda's gouden raad in gedachten: "Take it easy, don't be lazy. Doe het kalm aan, maar wees niet lui."