The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Oktober 2017, Vol. 590
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
Een
boer moest de achterpoten van zijn koe vastbinden om ze te kunnen
melken, maar het kalf kreeg zijn deel van de melk zonder
touw.
Gnyaanadev (1275-1296)
(in zijn
commentaar op VII 18 van de Bhagavad Gietaa)
GESCHIEDENIS
Hoe
het begon
Het is in oktober 2017 precies 58 jaar
geleden dat ik met Yoga begon. Wie had ooit kunnen vermoeden dat het
een dergelijke invloed zou gaan hebben op mijn leven? Ik begon eraan
samen met mijn veertien maanden jongere broer. Ik eerst en hij een
paar weken later. Al is het zo lang geleden, ik zie hem nog het
Yogacursusje doorbladeren, dat ik die week had ontvangen. Hij liet
zich ook inschrijven.
Mijn broer en ik hebben jaren in hetzelfde bed geslapen, deden samen onze eerste en onze plechtige communie, zaten in dezelfde klas en begonnen ook samen aan Yoga. Jaren later ging onze faam de hele wereld rond. Tijdens onze vieringen met Swami Chidananda kwamen deelnemers van overal ter wereld.
Een doorbraak
Goeroedev Swami Sivananda
Swami Vishvananda zag de grootheid in de jonge Koeppoeswami. Hij wijdde hem in in het pad van verzaking of Sannyaasa. Hij gaf hem de monastieke naam Swami Sivananda. De nieuwe Swami vond een onderkomen op de linkeroever van de Ganges in Svargaashram, een liefdadigheidsinstelling, die zich ontfermt over asceten. Hij beoefende er een intense ascese vanaf 1924. Nadat hij de verlichting had bereikt, stak hij de Ganges over en -stichtte er met enkele discipelen in 1936 The Divine Life -Society (DLS) in een vervallen koeienstal.
De
visie van Swami Sivananda
De wereld in Swami
Sivananda’s tijd werd, zoals ook nu, verscheurd door
onverdraagzaamheid en fanatisme en in beroering gebracht door de
ongebreidelde hebzucht, de onderdrukking en de uitbuiting door de
grootmachten van de minstbedeelden. In al die kommer en kwel hunkeren
mensen bewust en onbewust naar vrede en rechtvaardigheid. Swami
Sivananda toonde een universele vorm van spiritualiteit waarin alle
religies en zelfs vrijdenkers zich kunnen vinden. Hij predikte,
schreef en zong erover met hart en ziel.
De hindoecultuur en zijn twee pijlers
Swami Sivananda en zijn boeken
Swami
Satchidananda
Ik heb de naam van Swami Satchidananda
(1914-2002) al enkele keren vernoemd. Wie was hij, hoe kwam hij hier
terecht en wat kwam hij hier doen? Swami Satchidananda was een
discipel van Swami Sivananda. Ze spraken dezelfde taal, het Tamil.
Swami Sivananda had hem naar Sri Lanka gestuurd, op vraag van de
mensen van aldaar zelf, om er de plaatselijke afdeling van de DLS in
Kandy, een van de grotere steden en hoofdstad van de Centrale
Provincie, te leiden. De Amerikaanse filmregisseur Conrad Rooks, die
er opnamen maakte voor zijn film Siddhartha,
naar een roman van Herman Hesse, ontmoette er Swami Satchidananda en
zocht hem dagen na elkaar op met tal van vragen. Hij nodigde de Swami
uit voor een bezoek aan het Westen.
Swami
Chidananda
Swami Chidananda (1916-2008) volgde in
1963 Swami Sivananda op als voorzitter van The
Divine Life Society. Hij bezocht ons vele keren. We hadden
talrijke programma’s met hem.
Spirituele namen
Yoga
kwam naar het Westen in verscheidene vormen
Toen de
Engelsen India hadden ingelijfd in het enorme bijeen gestolen Britse
Rijk, kwamen ze in contact met een oeroude cultuur, die 600 jaar
slavernij onder de Islam achter de rug had. Maar de cultuur had zich
gehandhaafd, ondanks de wreedheden, de vernielingen en de
moordpartijen. De Engelse bezetting was milder al maakte ze India
straatarm. Churchill had het over een “een beestachtige cultuur
met een beestachtige religie”. Maar wie was er beestachtiger,
de dief of de bestolene?
Naar India
De Swami Sivananda Yoga Aashram in Aalst
“They already took care of the souls/soles of the people”, zei Swami Satchidananda toen hij hoorde dat de Aashram vroeger een pantoffelfabriekje was
Integrale Yoga
LEER ADEMEN (2)
NAADIE
SHOEDDHI
HET
ZUIVEREN VAN DE ENERGIEBANEN
In het septembernummer legde ik uit hoe je met gemak de buikademhaling, de middenademhaling en de hoge ademhaling kunt leren.
Ik beschreef de Bijadem: uitademen met een luid en krachtig gezoem in de keel. Dit maakt de uitademing veel langer. Je kunt ook zoemend inademen, maar dat is wat moeilijker. In rugligging wordt het gemakkelijker, omdat de romp dan gestrekt is en de borstkas veel meer open is.
Oejjaayie
wordt vervolgd
De tafel gedekt
AUTOBIOGRAFIE VAN SWAMI SIVANANDA
vervolg
Praktisch aspect
Eenheid van de mensheid
Het klaroengeschal van het goddeelijk leven
(1). Het belang van collectieve saadhanaa
(2).
Hoe een afdeling te stichten
Goed
begonnen, is half gewonnen. Ik ben niet geïnteresseerd in
gigantische plannen en programma’s. Als er een goede start is
en als de werkers oprechtheid, geloof en toewijding hebben, is het
succes verzekerd. Ik schreef aan oprechte leerlingen:
“Je nam een wonderbare start en een goed begin. Het zal wortel schieten en spoedig bloesems dragen. Je kunt de Yogaklas geven in een huis, in een kamer. Maak ook een uithangbord. Vergader eens per week. Verzamel boeken van je vrienden en richt een bibliotheek in. Ik zal je al mijn publicaties sturen. Om de kosten te dekken kun je een kleine bijdrage vragen aan jullie leden. Stel het volgende als doel en oogmerken:
(a)
Zelfverwerkelijking.
(b)
De jeugd hervormen door Yoga Aasanas,
Praanaayaama
en door hen een ethische training te geven.
(c)
De kennis van Rishis en Yogis verspreiden ver en nabij.
(d)
Universele broederschap en kosmische goddelijke liefde ontwikkelen.
Wees nooit mistroostig of verlegen. Velen startten een afdeling van The Divine Life Society in hun eigen woning. De familieleden komen ’s morgens en ‘s avonds samen voor gemeenschappelijk gebed en zingen Bhajans en Kiertans. De aldus opgewekte spirituele trillingen brengen vrede en voorspoed aan de hele familie. Doe iets met je uitverkoren vrienden, al heb je maar twee leden.”
(3).
De spirituele stroom moet levend worden gehouden
Ik
waak zorgvuldig over de activiteiten van de Afdelingen en blijf hen
nu en dan inspireren en aanmoedigen. Ik zend bekwame en gevorderde
zoekers om de stroom levend te houden en spoor hen aan in hun
activiteiten.
Hier zijn mijn instructies aan een van hen:
“Hoe is het met het Centrum nu? Dood, naar adem snakkend of vol van leven? Benader alle Directeuren van Hogescholen en organiseer filmvoorstellingen van Yoga Aasanas. Verzuim dit werk niet. Ik deed dit werk in alle scholen in de Panjaab en de U.P. tijdens mijn reizen. Zend me nu en dan een verslag van je activiteiten. Zoek nooit valse excuses. Wees niet verlegen. Door wat je doet in scholen en colleges worden spirituele Samkaaras geplant in duizenden geesten. Dat zal uitbarsten als de tijd komt.
wordt vervolgd