The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage
klik

Deel IX

Zit op de knieën, Strengel de vingers in elkaar. Plaats de voorarmen zodanig op de grond dat de voorarmen en de afstand tussen de ellebogen een gelijkzijdige driehoek vormen. Deze driehoek is het steunvlak. Het belangrijkste in de techniek van Shiershaasana is dat het gewicht van het lichaam bij het heffen en het neerlaten van de benen en de romp altijd boven dit steunvlak blijft. Dit is maar een kwestie van geduldige oefening. Plaats het hoofd op de grond tegen de handen. Het hoofd moet goed recht worden geplaatst, niet teveel naar voren, niet teveel naar achteren, niet teveel naar rechts, niet teveel naar links, zodat er geen ongewenste krommingen in de wervelkolom ontstaan, waardoor je spieren vlug pijn gaan doen terwijl je op je hoofd staat. Strek dan de knieën en nader met kleine pasjes het steunvlak tot de voeten schier vanzelf van de grond gaan. Buig dan de knieën en trek de voeten zo dicht mogelijk bij het zitvlak. Strek de dijen in het verlengde van de romp. Strek pas dan de knieën. De houding moet gemakkelijk zijn. Wees je bewust van de top van de schedel. Laat de adem vrij vloeien.


Shiershaasana

In het begin komt het erop aan de houding te leren. Als je ze goed onder de knie hebt, kun je systematisch de tijd opdrijven tot verscheidene minuten. Ga geleidelijk te werk. Als je een tijd geen Kopstand hebt gedaan, is het aan te bevelen dat je herbegint als een beginner.

Om te beëindigen moeten eerst de knieën worden gebogen. Pas dan laat je de dijen zakken en trek je ze tegen de buikwand. Strek dan de knieën en plaats de voeten op de grond. Spring niet onmiddellijk overeind. Laat het hoofd een tijdje op de handen rusten.

Swami Sivananda noemt dit de Koningin onder de aasanas. De druk op de wervels van boven naar beneden werkt nu andersom. Er vloeit een grote hoeveel bloed uit het hart naar de hersenen. Er is een volledige afvloeiing van aderlijk bloed uit de benen en de ingewanden. De Soeshoemnaa, het centrale kanaal in de wervelkolom, wordt actief. Dit maakt je meditatief. De geest wordt rustig en helder.

Alvorens de Kopstand te beoefenen moet je je ervan vergewissen dan je op niets of niemand kunt vallen. In het begin kun je de Kopstand proberen tegen een muur. Dit kan helpen om je wat vertrouwen te geven.