The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


Narayana

Uit: Licht van Sivananda, vol. 330

Deze sluier is niets anders dan je eigen geest. En het is het ego dat de bron is van de gedachte, de wortel van de idee dat je een huisvader, een huismoeder, een man, een vrouw enz. bent. En zelfs als je deze omstandigheden verzaakt of ontvlucht, vervang je ze maar door de gedachte dat je een verzaker, een Yogi of wat dan ook bent. Je gewone omgeving en je relaties ontvluchten is geen oplossing. Integendeel, in een nieuwe omgeving en met andere relaties worden je moeilijkheden zelfs groter. Je moet ze hier en nu overwinnen, in en door het leven zelf, door een systematische Yoga Saadhanaa (Saadhanaa: systematische oefening). Praanaayaama is een grote hulp om de geest te overwinnen.

De geest, een spiegel
Een ingenieur werd door zijn werkgever naar Afrika gestuurd. Hij wierf een bediende aan, die van de moderne beschaving nog niet teveel had gezien en die bovendien niet erg fris rook. De ingenieur toonde hem dan ook hoe hij de badkamer kon gebruiken. Hij liet het bad vol lopen. Ondertussen zag de bediende voor het eerst in zijn leven een spiegel. Hij spiegelde zich opgewonden en er moest wat overredingskracht worden gebruikt om hem van de spiegel weg te halen en hem in het hete water te doen gaan liggen. Maar uiteindelijk lukte het toch. Na een lange tijd kwam de boy zuchtend van welbehagen uit het bad. Hij wilde zich ook nu weer spiegelen. Maar owee, hij zag niets en hij begon luidkeels te gillen: "Ik ben mijn gezicht kwijt! Hulp!" Zijn werkgever kwam meteen toegesneld en was erg opgelucht dat er niets ernstigs was gebeurd. Hij greep een vod, wreef de spiegel schoon en legde zijn bediende uit dat er geen enkele reden was om zich zorgen te maken: "Er is niets aan de hand met je gezicht", zei hij, "dat is nog altijd even aantrekkelijk. Er was iets aan de hand met de spiegel en je kunt zien dat ik dit nu heb opgelost en je zag hoe ik het heb opgelost." Zo is er ook nooit iets aan de hand met je Wezenlijke Werkelijkheid. Die is altijd intact, altijd Bestaan-Bewustzijn-Zaligheid. Maar er is iets aan de hand met je geest. Die moet worden schoongemaakt: ontdaan van zijn spanning en zijn onzuiverheden.

De vereenzelviging met dit lichaam en met deze geest of de Zelfvervreemding heeft tot gevolg dat je je vereenzelvigt met alles wat het lichaam en de geest overkomt. Sommige ervaringen vindt de geest prettig, andere ervaringen verafschuwt hij. Om die reden treden we alles tegemoet met voorkeur en afkeer, met liefde en haat. In de beoefening van Aasanas (Yogahoudingen), Praanaayaama (ademhalingsoefeningen), Shavaasana (Lijkhouding of de diepe ontspanning) enz. leer je die vereenzelviging te doorbreken: je bent je bewust van het lichaam, de adem, gedachten, gevoelens, ervaringen of wat ook als een Getuige, die geen oordeel velt. Het Sanskritwoord is: Saakshi. Saakshi is het Zelf of Bewustzijn zelf.

Een stap verder in de oefening
Als je met de Bijadem of Bhraamarie Praanaayaama hebt geoefend zoals ik hem in het begin beschreef, kun je een stap verder gaan. Tot nu toe ademde je uit met een luid gezoem. De volgende fase is dat je ook inademt met een gezoem. Dit gezoem klinkt veel hoger. Zoemen met de inademing is ook heel wat moeilijker. Je kunt er gemakkelijk een spanning mee opbouwen. Doe wat je met gemak kunt. Beperk je in het begin tot een paar keren. Leer eerst de techniek. Dat is de eerste opgave. En als je meer vertrouwen krijgt, kun je het aantal geleidelijk opdrijven. De norm is: het mag nooit moeilijk zijn en het moet altijd prettig aanvoelen. Vergeet de prestatie en leg je doenerschap af.

Bhraamarie Praanaayaama in een Yogaschrift
In de Hatha Pradiepikaa II 67 wordt Bhraamarie als volgt beschreven:
"Door een snelle, geforceerde inademing moet men een hoog zoemend geluid maken, zoals dat van een vrouwelijke bij en met een zeer langzame uitademing

moet men een laag geluid maken dat gelijkt op dat van een mannelijke bij. Door een systematische beoefening van deze Yoga ontstaat er gemakkelijk een staat van zaligheid in de geest van eminente Yogis, die elke beschrijving tart."

Kapaalabhaati
Kapaala betekent: schedel; bhaati is afgeleid van een wortel die "schitteren" betekent. Kapaalabhaati betekent dus: wat de schedel doet schitteren. Na de vele jaren dat ik Kapaalabhaati ononderbroken beoefen, denk ik dat dit moet worden geïnterpreteerd als: dat wat je een helder hoofd geeft. Een helder hoofd heb je alleen als je goed gezond en goed ontspannen bent. Kapaalabhaati is geen Praanaayaama, al is het een ademhalingsoefening: Praanaayaama gaat in Hatha Yoga immers altijd gepaard met het inhouden van de adem. Kapaalabhaati is een van de zes zuiveringsoefeningen (Shat Kriyaas of Shat Karmas) van Hatha Yoga. Het zuivert niet alleen de neus en de luchtwegen, maar ook het hele organisme en aangezien het de buikorganen gezond houdt heeft het een grote positieve invloed op het gevoelsleven. Het doet het hele organisme trillen op een heel positieve wijze. Kapaalabhaati beschermt je tegen infecties. Het is een goede bescherming in tijden van griep en andere virale aandoeningen. Het houdt het lichaam lekker warm.

Voor Kapaalabhaati is een stevige zithouding noodzakelijk. De buik moet goed ontspannen zijn. De rug moet goed rechtop worden gehouden.

klik