The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, April 2013, Vol. 546
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
NIEUWE
CURSUS
YOGA ACADEMIE
Een
nieuw begin
Op
zaterdag 14 september (van 14u30 tot 17u15) beginnen we met een
nieuwe cursus Yoga Academie, die YA2013 zal worden genoemd, naar het
jaar waarin hij wordt gestart.
De Yoga Academie werd op papier gesticht in 1969 in de schoot van Yoga Vedanta vzw, afdeling Aalst van The Divine Life Society, Rishikesh, India (DLS). De DLS werd in 1936 opgericht door Swami Sivananda, een van India’s grote wijzen. De eerste cursus begon in 1970. We zijn met de Yoga Academie sedertdien onafgebroken blijven doorgaan.
De Yoga Academie wordt erkend door de Yoga Federatie van de Nederlandstaligen in België (YFB).
Oriëntatie
YA2013: de cursus
De drie luiken van de cursus
Luik
nummer één:
Filosofie
Eerst
en vooral gaan we na waarom iemand zijn tijd en energie wil besteden
aan de cursus. Wat is de bedoeling? Het antwoord op deze vraag vormt
het heel belangrijke en fundamentele filosofische gedeelte.
Luik
nummer twee: Psychologie
Als
het duidelijk is waarom iemand de cursus wil volgen, wat zijn of haar
drijfveer is en wat de zin ervan is en als hij of zij er dan met
goede voornemens aan begint, dan volgt vanzelf de tweede, niet minder
belangrijke vraag: wat is het dat de gemaakte plannen kan dwarsbomen,
wat zijn de mogelijke moeilijkheden en de te nemen hindernissen? Het
antwoord op die vraag vormt het even belangrijke psychologische
gedeelte, dat de studie van de moeilijkheden en de hindernissen
omvat.
Luik
nummer drie: Praktijk
Het
derde luik behandelt de praktijk: als men weet wat de moeilijkheden
zijn dan is de zich opdringende vraag hoe men ze kan overwinnen. Dit
laatste gedeelte is de Yogabeoefening. Ik haal altijd Goeroedev Swami
Sivananda aan; die zei: “Een ons praktijk is beter dan tonnen
theorie.”
Wat de drie luiken tot een eenheid maakt
Wat is er in een naam?
De bronnen
Binnen, buiten, boven
De bronnen (vervolg)
De financiële en andere voorwaarden
MEDITATIE
Het probleem
Waar het mis ging
HET GEHEIM VAN ONTSPANNING
De naam
Wat is ontspanning eigenlijk?
Waar wetenschappers nooit stil bij staan
De oncultuur van onze tijd
Hoe de Zelfvervreemding zich manifesteert
Hoe dit in de praktijk van de ontspanning wordt uitgewerkt
In slaap vallenCORRECT LEREN ADEMEN (2)
De
bijadem, het abc van alle ademoefeningen
Laat
ik om te beginnen kort herhalen wat in vorige les aan bod kwam.
Het komt er in het begin van de oefening op aan te leren ademen met de gehele longen en tegen een veel langzamer ritme. Zet het niet op losse schroeven met een “Ja, maar”. Of met andere woorden, laat je door de hierboven geformuleerde opgave niet afschrikken. Dat is niet nodig, want de beproefde methode van Yoga, de Bijadem of Bhraamarie, is even gemakkelijk als doeltreffend. Ze is zo simpel als bonjour. De Bijadem is ademen als een bij of bhramara, dat wil zeggen met een luid gezoem in de keel.
Ademen doe je door de neus
Zittend
Langzaamaan
Wat de overwinning geeft
De volledige ademhaling
Het middenrif
De rol van het middenrif
De duur
Je zult je hierdoor stukken beter en rustiger voelen.
wordt voorgezet. Narayana
TOESPRAKEN IN DE VROEGE MORGEN DOOR SWAMI CHIDANANDA IN DE SAMADHI HALL VAN SWAMI SIVANANDA’S AASHRAM AAN DE GANGES
LICHT ALLEEN IS
LIEDEREN VAN TOEKAARAAMA
Luistert naar mijn woorden, O wijzen! Ik ben een onvergelijkbare zondaar; waarom houdt ge van mij met zulke grote tederheid? Mijn hart getuigt in mij van een zekerheid dat ik niet gered ben; de mensen kijken naar me op met eer, omdat ik een spoor volg dat anderen hebben gemaakt. Ik kreeg het hard te verduren met mijn wereldse zaken, ik werd een veedrijver, een verwringer van ossenstaarten. Ook zo kon ik niet in mijn onderhoud voorzien, daarom koos ik voor de huidige weg. Het beetje geld dat ik had was spoedig op; niet dat ik het verzaakte, ik gaf het aan brahmanen en bedelaars. Ik sneed mezelf los van mijn vrouw, zonen en dochters en ik werd natuurlijk een lage, dwaze ellendeling. Ik durfde mijn gezicht niet tonen aan de wereld; ik kroop in holen of trok me terug in de jungle; aldus begon ik aan een leven in eenzaamheid. Ik werd verstoord door de verlangens van de buik; en ik dacht dat God geen genade kende. Wanneer iemand mij een maaltijd aanbood zei ik gewillig ja. Mijn voorvaders dienden deze God vóór mij, dat is de reden waarom ik hem vereer. Toekaa zegt: Komt, sommigen onder u, offert uw geloof en neemt hem in ruil ervoor.
wordt voortgezet
Wees oprecht in je streven
Vele
weduwen bezochten de tempel van Kamachi
in Conjeevarama in
Zuid-India.
Ze plachten te bidden: “O Moeder, O
Godin,
geef ons spoedig moekti
(verlossing)
Wij worden geroosterd in het vuur van samsaara .”
Ze
baden gedurende verscheidene maanden.
De tempelpriester wilde hun
devotie testen.
Zekere avond stond hij achter het beeld.
Hij
legde de gouden hand van de godheid in zijn hand,
bewoog ze heen
en weer en zei:
“Wie moekti
wil, kome nu tot Mij.”
Niemand durfde de godheid
benaderen.
De ene dacht: “Mijn kleindochter is nog niet
getrouwd.
Hoe kan ik nu moekti
hebben?”
Een andere zei: “Mijn oudste zoon heeft nog
geen kinderen. Laat mij later moekti
hebben.”
Ze hadden allen een of ander excuus.
Dit is de
ware aard van de dingen.
Niemand wil echt moekti .
Het
is allemaal oppervlakkig lippengebed en holle devotie.
Streef
naar verlossing
Ramprasad
deed een gestrenge tapas
gedurende
een lange periode van twaalf jaar.
Heer Shiva verscheen hem en
zei:
“O toegewijde, in ben heel gelukkig met je
tapas .
Vraag
een gunst.”
Ramprasad zei: “O Heer, geef mij een
zoon.”
Heer Shiva antwoordde: “Het zij zo, mijn
kind.”
Ramprasad kreeg een zoon,
maar hij was
blind.
De blinde zoon werd een grote jongen.
Ramprasad weende
elke dag.
De blinde zoon vroeg:
“Beste vader, waarom
ween je?”
Ramprasad antwoordde: “Bemind kind,
ik
deed gedurende twaalf jaar tapas
om een zoon te krijgen.
Ik kreeg een blinde zoon.”
De
intelligente zoon zei:
“Is er een grotere blinde dan
jij?
Toen Heer Shiva je vroeg een wens te doen,
had je om
moksha
moeten vragen.”
Zo is de aard van wereldse mensen.
Ze
doen tapas ,
japa
enz. voor wereldse dingen.
Niemand geeft om verlossing en om
hogere spirituele dingen.