The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


Tadaasana - Teenhouding

De naam
Soms wordt Tadaasana vertaald als Berghouding, maar er is al een belangrijke houding met die naam: Berghouding of Parvataasana. Voor Tadaasana kozen we lang geleden voor de vertaling Teenhouding, want Tadaasana heeft niets te maken met de Berghouding, zoals wij die beoefenen; het zijn twee heel andere oefeningen.

Tada betekent: helling, golving en ook lichaamskromming. Teenhouding is een rekoefening; je staat op de tenen en je rekt de lichaamskrommingen weg. De naam Teenhouding houdt dus een zekere logica in. De houding is met die naam opgenomen in ons boek Wegwijs in Yoga, dat in 2008 toe was aan zijn negende druk.

Uitvoering
Sta in een wat grotere spreidstand dan heupbreedte, dus groter dan in Berghouding of Parvataasana. Strengel de vingers in elkaar vóór het lichaam met de handpalmen naar onder. Adem langzaam uit door de neus. Adem dan langzaam in door de neus en laat de handen op het ritme van de adem langs het lichaam omhoog gaan terwijl je op de tenen gaat staan. Keer de ineengestrengelde vingers naar boven en rek het hele lichaam uit. Houd de adem in zolang het met gemak gaat. Laat dan uitademend de armen zakken en kom langzaam in de uitgangshouding. Herhaal dit enkele keren. Je kunt ook een tijd doorademen terwijl je op de tenen blijft staan.

Effect
Tadaasana is een ideale opkikker. Ze brengt de bloedsomloop op gang en werkt energieblokkeringen weg. Je voelt je onmiddellijk beter.