The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


Pavanamoektaasana - Houding van de bevrijde wind

De naam
Pavana betekent: wind; moekta betekent: bevrijd en aasana is de Yogahouding. Pavanamoektaasana kan worden uitgevoerd met één been of met beide benen. In het eerste geval wordt ze Ekapaada Pavanamoektaasana genoemd. Ekapaada betekent letterlijk: met één voet.


Ekapaada Pavanamoektaasana

Uitvoering
Lig op de rug met de benen samen en gestrekt. Laat het linkerbeen gestrekt op de grond liggen, maar buig de rechterknie en breng de dij bij de buikwand. Sla de armen rond het scheenbeen en grijp met de handen de armen vast zover als mogelijk is. Hef het hoofd van de grond en breng het gezicht zo dicht mogelijk bij de knie. Trek het been stevig tegen de buik.

Adem door de neus diep in en uit zo langzaam als je kunt. Inademend drukt de buikwand tegen de dij en voel je de druk in de buikholte stijgen. Uitademend vermindert de druk.

Blijf in de houding zolang je met gemak kunt. Drijf de tijd geleidelijk op. Ontspan in de houding zo diep en zo goed als je kunt.

Doe daarna hetzelfde aan de andere zijde. Dit is de Ekapaada Pavanamoektaasana.


Pavanamoektaasana

Doe tenslotte hetzelfde met beide benen. Dit is de eigenlijke Pavanamoektaasana, Houding van de bevrijde wind.

Deze aasana is gemakkelijk en ook bejaarde mensen kunnen hem uitvoeren als ze er maar vrede mee nemen dat hun hoofd een eind van hun knie of hun knieën blijft, wat in genendeel het effect van de houding vermindert, wel integendeel. Ik heb bejaarde mensen vaak veel betere resultaten zien behalen, omdat ze meer enthousiasme investeerden en omdat men op hun leeftijd ook minder geneigd is te forceren.

Voordelen
De hogere druk in de buikholte drijft wind uit de maag en de darmen. Dit gebeurt in alle aasanas of Yogahoudingen, die de druk in de buikholte doen stijgen. Overtollige wind komt dan naar buiten via de anus of de mond. Dit is een voordeel van deze aasanas, want winderigheid zorgt voor moeilijkheden en ongemak, zoals buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid, onpasselijkheid, opgeblazenheid enz. Maar in de Pavanamoektaasana gebeurt het uitdrijven van wind op een grondiger manier, vooral als je in de houding zelf diep gaat ademen met de buik.

Het spijsverteringskanaal is van de mond tot de anus acht à negen meter lang. Het maakt een knijpende beweging; in reclamespots voor drankjes hebben ze het over je transit; ik vraag me dan af wat er mis is met doorvoer in plaats van transit? Ze slaan je om de oren met wat geleerde woorden om de indruk te wekken dat het wetenschappelijk allemaal verantwoord is, maar als je dát gelooft ben je zalig. Pavanamoektaasana is veel doeltreffender en het is bovendien gratis.

Mensen eten dikwijls de verkeerde dingen in te grote hoeveelheden, dingen die niet best voor hen zijn. Ze eten voor de tong en niet voor de maag. Ze vergeten ook dat de maag geen tanden heeft; in hun gejaagdheid kauwen ze niet genoeg. Het voedsel wordt dan ook onvoldoende vermengd met speeksel. Na het eten moet men het een beetje kalmaan doen, zodat de maag rustig haar werk kan doen en niet onder druk wordt gezet, want als dat wel gebeurt, wordt het voedsel in het darmkanaal geduwd als het nog onvoldoende bewerkt is. Het gaat dan vergisten en voor last zorgen. Ze krijgen dan ook nogal eens zure oprispingen of maagzuur. De pillen van de apotheker helpen, maar ze maken het organisme mettertijd ook lui. Bovendien is een beetje maagzout opgelost in wat water even doeltreffend als de dure pillen.

Pavanamoektaasana doet het vet op de buik smelten en versterkt de ribben. De wervelkolom ontspant en wordt gemasseerd. Er is maar één probleem: je moet er ook aan beginnen. Doen! En succes daarmee!