The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


Bhoejangaasana

Bhoejangaasana of de Cobrahouding is een achterwaartse buiging, die wordt voorbereid met gemakkelijker Yogahoudingen, zoals de Krokodilhouding, de Serpenthouding en de Boothouding. Je zet tijdens het uitvoeren van achterwaartse buigingen spieren aan het werk, die je wellicht al lange tijd niet echt meer hebt gebruikt. Als je ze niet kalmaan begint te trainen, kunnen ze pijn gaan doen. Dat kan geen kwaad en het verdwijnt na een tijd, maar het is wel vervelend en het kan worden vermeden door rustig de tijd te nemen.

De uitvoering
Lig op de buik met het voorhoofd op de grond. Houd de hielen samen. Plaats de handpalmen plat op de grond onder de schouders. Let erop dat de onderarmen evenwijdig zijn, met andere woorden zorg ervoor dat de handen niet te dicht bij elkaar staan. De ellebogen wijzen naar boven. Adem diep uit terwijl je het lichaam zo goed mogelijk ontspant. Krom inademend de wervelkolom langzaam rugwaarts. Houd de navel zo dicht mogelijk bij de grond. Strek de armen niet meer dan je met gemak kunt.

Soms strekken mensen hun armen in één ongecontroleerde beweging helemaal, maar het enige wat ze doen is de romp opdrukken, zonder dat ze echt wordt gekromd. Vergeet de prestatie die aan de basis ligt van die wijze van oefenen. Het heeft immers geen belang hoe hoog de romp gaat. Take it easy, don’t be lazy, zoals Swami Satchidananda altijd zei en ik met hem.

Adem rustig en diep door in de houding. Adem uitsluitend door de neus. Drijf de tijd geleidelijk aan op tot een goede minuut.

Houd de armen de hele tijd tegen de romp. Duw de ellebogen niet naar buiten, maar houd ze in contact met het lichaam. Houd de hielen de hele tijd samen. Je bent geneigd ze te spreiden, maar als je ze samenhoudt, verwekt dat een grotere druk in de lendenstreek en dit verhoogt het effect van de houding.

Adem alvorens te beëindigen langzaam diep in, houd de adem een tijd in en kom dan uitademend langzaam neer. En ontspan. Daarmee bedoel ik het volgende. Overloop het lichaam. Kom je ergens een plek tegen die gespannen of eventueel wat pijnlijk aanvoelt, plaats er dan je bewustzijn in en voel hoe ze ontspant. Begin bij de rechterhand en ga opwaarts naar de schouder, dan neerwaarts door de gehele rechterhelft van de romp en het rechterbeen tot de rechtervoet. Doe hetzelfde links. Dan de rugzijde van onderen naar boven, de nek, het hoofd, het gezicht, de keel, de borst en de buik. Dan het gehele rechteroog, het gehele linkeroog, het inwendige rechteroor, het inwendige linkeroor, de mondholte, keelholte, borstholte en buikholte, de hersenen en het ruggenmerg en het gehele lichaam. Als je op die manier het lichaam hebt ontspannen, kun je beginnen aan de volgende houding.

Plaats in het oefenschema
Na de opwarming en eventueel een evenwichtshouding (Boomhouding) kun je de achterwaartse buigingen doen. Plaats ze vooraan in het oefenschema, omdat ze het lichaam zuiveren. Doe de gemakkelijkste eerst. (Maar zonder doenerschap!) Dit zijn de Krokodilhouding, de Boothouding en de Serpenthouding. Eens je goed getraind bent, kun je die houdingen achterwege laten. Een goede reeks voor dagelijks gebruik is dan de Cobrahouding, de Sprinkhaanhouding en de Halve Booghouding of de Booghouding. Je rugspieren, je wervelkolom en je ingewanden zullen je erg dankbaar zijn. Ze zullen opfleuren en je veel beter dienen.

Bloedzuiverend
De Cobrahouding is, zoals de andere achterwaartse buigingen, zoals gezegd een bloedzuiverende houding. Ze activeert immers alle functies die belast zijn met het zuiveren van het organisme. Je begint er onder andere van te zweten, wind in de maag wordt uitgedreven, het hart gaat krachtiger kloppen, het aderlijke afvalbloed wordt beter afgevoerd en de adem wordt dieper en subtieler.

Goed voor de nieren
De Cobrahouding houdt de nieren gezond. De rugspieren drukken tijdens de achterwaartse buiging de nierslagaders dicht, zodat er een opstapeling van slagaderlijk bloed ontstaat. Als je neerkomt uit de houding jaagt dat opgestapelde bloed met grote kracht door de nieren en spoelt ze schoon.

Mijn ouders waren allebei nierlijders. Mijn moeder had een hoefijzernier. Dit is een afwijking waarbij de twee onderste nierpolen samengegroeid zijn waardoor de stand van de ureters (urineleiders) wat kan afwijken. Dit kan het normaal afvloeien van de urine belemmeren en steeds terugkerende urineweginfecties veroorzaken. Het werkt ook steenvorming in de hand.

Mijn vader had last van niersteentjes. Ik zie hem nog zitten op de nachtemmer met een van pijn vertrokken gezicht toen hij probeerde wat steentjes uit te plassen. Nierkwalen kwamen in die tijd veel meer voor dan nu. Ook zweren kwamen veel meer voor. Mensen hadden in de winter immers geen vers voedsel. Alles werd ingepekeld. Het moest worden gekookt voor het eetbaar werd en het was dan nóg zo zout als brek, zoals we dat in ons dialect zeggen. Brek is een conserveringsmiddel.

In mijn jeugd deed ik aan zee tijdens een barkoude zomer een flinke verkoudheid op, die me ook op mijn urinewegen last berokkende. De dokter zei: “Ik hoop dat ge de nieren van uw moeder niet hebt.” Mijn hart sloeg van schrik een paar slagen over en de gedachte aan zijn woorden heeft me toch altijd wat bang gemaakt, vooral als ik in die buurt ergens iets voelde. Ik weet nu dat ik, God zij dank, de afwijking niet heb geërfd, maar ik wist dat in die tijd nog niet. Toen ik vele jaren later las dat de Cobrahouding goed is voor de nieren begon ik ze fanatiek te beoefenen. En mijn nieren hebben nooit meer opgespeeld. Wat nog maar eens bewijst dat alles altijd voor iets goed is.

Rusteloze benen
Sommige mensen hebben in bed last van rusteloze benen. Hun benen kriebelen, soms zo erg dat ze amper kunnen blijven liggen. Dit verstoort hun slaap en die van hun bedgenoot of -genote en is heel vervelend. De Cobrahouding zal helpen in dit geval.

Lig in je bed zelf op je buik. Zet de handen onder de schouders en krom de romp achterwaarts. Druk de navel zo goed mogelijk naar voren. Houd de houding een geruime tijd vol. Ontspan zo goed mogelijk. Dit ontspant het bekken en activeert de bloedsomloop. Als je iemand de Cobrahouding ziet uitvoeren met een ontbloot bovenlichaam zul je zien dat de streek van de wervelkolom rood verkleurt. Het bloed wordt in de wervelkolom geperst. Dit komt de ruggenmergszenuwen ten goede. Ze worden extra gevoed aan hun wortels.

Hernia
Ook in geval van hernia kan de Cobrahouding helpen. Als je niet weet wat een hernia is, heb je het probleem niet. Degenen die het wel hebben, weten maar al te goed wat een hernia is, want het is een erg pijnlijke aandoening. De Cobrahouding is een van de houdingen die de kwaal uit je leven zal doen verdwijnen, maar stop de oefening niet als de aandoening genezen is. Blijf oefenen, dagelijks, want voorkomen is beter dan genezen.

Andere
De Cobrahouding geeft ook kracht. Ze stimuleert de bijnieren. Als je van de Cobrahouding wat bibberig wordt, wijst dat erop dat je schildklier overactief is. Buig in dat geval het hoofd niet in de nek, maar houd het rechtop. Hoe meer je het hoofd in de nek buigt, hoe meer de schildklier wordt gestimuleerd.

Zeg nu niet
Zeg nu niet: “Een interessant artikel”, om het daarna te vergeten. Zeg ook niet: “Ik zal het morgen doen”, want die morgen komt nooit. Doe er NU iets mee, het is voor jou een weldaad en voor mij de beste beloning. “D.H.N.”, zei Goeroedev. Hij bedoelde: doe het nu en niet: doe het nooit.